Frezza Brändäys
Projektin kuvaus
Valmiiksi juotavana kylmänä kahvijuomana Frezza tuli markkinaan, jossa kylmän kahvin käsite oli Suomessa lähes olematon. Tavoitteena ei ollut vain tuoda markkinoille uusi tuote, vaan luoda kokonaan uusi kategoria ja vakiinnuttaa Frezza markkinajohtajaksi.
Asiakas
Gustav Paulig Suomi
Projektin laajuus
Brändäys, pakkaussuunnittelu ja mainonta
Huomautus: Tämä projekti tehtiin, kun olin toisessa mainostoimistossa. Lopputulos on niiden lahjakkaiden ammattilaisten yhteisponnistus, joiden kanssa minulla oli tuolloin onni työskennellä. Syy, miksi esittelen tämän projektin, on se, että kannoin päävastuun luovasta lopputuloksesta tässä projektissa.
Kategoria
Case-kuvaus
Haaste
Suomen kahvimarkkinat ovat hyvin perinteiset, ja kuluttajat ovat tottuneet kuumaan, keitettyyn kahviin. Kylmä kahvi oli lähes tuntematonta, ja haaste oli kaksijakoinen: ensinnäkin esitellä konsepti ja toiseksi vakuuttaa kuluttajat kokeilemaan jotakin, joka ei vastannut heidän odotuksiaan. Lisäksi Frezza piti erottaa globaaleista tuotemerkeistä ja asemoida korkealaatuisena ja haluttuna vaihtoehtona.
Lähestymistapa
1. Kategorian luominen
2. Integroitu markkinointikampanja
- Kuhinamarkkinointi: Frezza esiteltiin tyylikkäissä kahviloissa ja VIP-tapahtumissa uskottavuuden luomiseksi ja kiinnostuksen herättämiseksi.
- Horeca Launch: Tuotetta tarjottiin tärkeimmissä näkyvissä paikoissa, ja sitä tuettiin maistatuksilla ja myymälässä järjestettävillä promootioilla.
- Vähittäiskaupan lanseeraus: Laajamittainen mediakampanja, joka sisälsi ulkomainontaa ja TV-mainoksia, kasvatti laajasti tunnettuutta, kun taas myyntipistemateriaalit ja myymälämaistatukset rohkaisivat kokeiluun.
3. Elämyksellinen markkinointi
4. Rohkea visuaalinen identiteetti
Tulokset
- Saavutti markkinajohtajuuden luomalla ja omistamalla kylmän kahvin kategorian Suomessa.
- Ylitti myyntitavoitteet vain muutaman kuukauden jälkeen lanseerauksesta.
- Tuotemerkin tunnettuus nousi huimasti, ja kohdeyleisön spontaani tunnettuus nousi 59 prosenttiin.
- Loi uskollisen asiakaskunnan, sillä yli 80 prosenttia alkuperäisistä ostajista aikoi ostaa tuotteen uudelleen.
Keskeiset havainnot
- Kategorian luominen: Esittelemällä täysin uuden konseptin Frezza osoitti strategisen asemoinnin ja rohkean toteutuksen voiman.
- Integroitu markkinointi: Huolellisesti suunniteltu kampanja varmisti johdonmukaisen viestinnän kaikissa kanavissa, mikä lisäsi tietoisuutta, kokeilua ja uskollisuutta.
- Kuluttajayhteys: Kokemuksellinen markkinointi loi pysyvän tunnesiteen brändiin ja muutti uteliaisuuden innostukseksi.
Frezza Mocha TV-mainos
Frezza Java TV-mainos
Frezza pakkaussuunnittelu
Koska kyseessä on hyvin vanha projekti, rakensin pullon uudelleen ja tein uudet renderöintikuvat esittelemään muotoilua. Näitä kuvia ei käytetty kampanjassa.
Visuaalinen konsepti
Nämä ovat joitakin 3D-testirenderöintejä, joita tein, kun rakensin uudelleen tuotekuvia arkistostani.