Frezza Brändäys

Projektin kuvaus

Valmiiksi juotavana kylmänä kahvijuomana Frezza tuli markkinaan, jossa kylmän kahvin käsite oli Suomessa lähes olematon. Tavoitteena ei ollut vain tuoda markkinoille uusi tuote, vaan luoda kokonaan uusi kategoria ja vakiinnuttaa Frezza markkinajohtajaksi.

Asiakas

Gustav Paulig Suomi

Projektin laajuus

Brändäys, pakkaussuunnittelu ja mainonta

Huomautus: Tämä projekti tehtiin, kun olin toisessa mainostoimistossa. Lopputulos on niiden lahjakkaiden ammattilaisten yhteisponnistus, joiden kanssa minulla oli tuolloin onni työskennellä. Syy, miksi esittelen tämän projektin, on se, että kannoin päävastuun luovasta lopputuloksesta tässä projektissa.

Kategoria

Case-kuvaus

Suomen kahvimarkkinat ovat hyvin perinteiset, ja kuluttajat ovat tottuneet kuumaan, keitettyyn kahviin. Kylmä kahvi oli lähes tuntematonta, ja haaste oli kaksijakoinen: ensinnäkin esitellä konsepti ja toiseksi vakuuttaa kuluttajat kokeilemaan jotakin, joka ei vastannut heidän odotuksiaan. Lisäksi Frezza piti erottaa globaaleista tuotemerkeistä ja asemoida korkealaatuisena ja haluttuna vaihtoehtona.

Näiden haasteiden voittamiseksi kehitimme kattavan, monikanavaisen kampanjan, jossa yhdistettiin strateginen positiointi ja rohkea luova toteutus:

1. Kategorian luominen

Positioimme Frezzan trendikkääksi, juomavalmiiksi kahviksi, joka sopii liikkeellä olevaan elämäntyyliin ja joka on suunnattu kaupunkilaisille kuluttajille, jotka etsivät mukavuutta ja uutuutta. Korostamalla sen ainutlaatuisia ominaisuuksia - kylmää, maukasta ja virkistävän erilaista - muotoilimme Frezzan vaihtoehdoksi kuumalle kahville, mutta täysin uudeksi kokemukseksi.

2. Integroitu markkinointikampanja

Lanseerauskampanja toteutettiin kolmessa vaiheessa:
  • Kuhinamarkkinointi: Frezza esiteltiin tyylikkäissä kahviloissa ja VIP-tapahtumissa uskottavuuden luomiseksi ja kiinnostuksen herättämiseksi.
  • Horeca Launch: Tuotetta tarjottiin tärkeimmissä näkyvissä paikoissa, ja sitä tuettiin maistatuksilla ja myymälässä järjestettävillä promootioilla.
  • Vähittäiskaupan lanseeraus: Laajamittainen mediakampanja, joka sisälsi ulkomainontaa ja TV-mainoksia, kasvatti laajasti tunnettuutta, kun taas myyntipistemateriaalit ja myymälämaistatukset rohkaisivat kokeiluun.

3. Elämyksellinen markkinointi

Innostuksen luomiseksi ja sitoutumisen lisäämiseksi käynnistimme "Frezza Tivoli" -tapahtumat, jossa oli pelejä, lahjatarjouksia ja maistiaisia. Roadshow kiersi tärkeimmissä kaupungeissa, toi Frezza-kokemuksen suoraan kuluttajien ulottuville ja loi kuhinaa brändin ympärille.

4. Rohkea visuaalinen identiteetti

Frezzan brändi suunniteltiin siten, että se erottuu hyllyistä, ja sen retro-modernit, eloisat pakkaukset heijastavat sen virkistävää ja helposti lähestyttävää luonnetta. Visuaalinen ilme oli yhdenmukainen kaikissa kosketuspisteissä ulkomainonnasta myymälänäytteisiin, mikä varmisti vahvan brändin tunnistettavuuden.
Frezzan lanseeraus oli suuri menestys:
  • Saavutti markkinajohtajuuden luomalla ja omistamalla kylmän kahvin kategorian Suomessa.
  • Ylitti myyntitavoitteet vain muutaman kuukauden jälkeen lanseerauksesta.
  • Tuotemerkin tunnettuus nousi huimasti, ja kohdeyleisön spontaani tunnettuus nousi 59 prosenttiin.
  • Loi uskollisen asiakaskunnan, sillä yli 80 prosenttia alkuperäisistä ostajista aikoi ostaa tuotteen uudelleen.
  • Kategorian luominen: Esittelemällä täysin uuden konseptin Frezza osoitti strategisen asemoinnin ja rohkean toteutuksen voiman.
  • Integroitu markkinointi: Huolellisesti suunniteltu kampanja varmisti johdonmukaisen viestinnän kaikissa kanavissa, mikä lisäsi tietoisuutta, kokeilua ja uskollisuutta.
  • Kuluttajayhteys: Kokemuksellinen markkinointi loi pysyvän tunnesiteen brändiin ja muutti uteliaisuuden innostukseksi.
Frezzan lanseeraus palkittiin AdProfit Grand Prix-palkinnolla, jolla tunnustetaan mitattavissa olevat liiketoimintatulokset ja markkinoinnin tehokkuus, sekä vuoden vähittäiskaupan tuotelanseerauksen palkinnolla. Se on edelleen erinomainen esimerkki siitä, miten innovatiivinen ajattelu ja hyvin toteutettu strategia voivat muuttaa kuluttajien tottumuksia ja luoda täysin uuden tilan markkinoilla.

Viimeisimmät julkaisut

Kaikki julkaisut

Erottuuko pakkausilmeesi markkinassa?

Lue lisää